41-year old turnaround

De som kjenner meg vil si at jeg er omgjengelig, har godt humør og er den perfekte til å ha med seg på fest. Selv om det er får av mine, nå tilårskomne, venner som fester mye, hender det av og til det skjer. Videre vil de si at jeg er hjelpsom, glad i mat og gjerne litt glad i å høre min egen stemme.

Nå har det seg slik at jeg har latt kroppen forfalle i 21 år og det har gått opp for meg at jeg har en BMI (kroppsmasseindeks) som er godt over det som regnes som overvektig. Sykelig overvekt heter det, og selv om jeg ikke er en skikkelig rugg enda, så ønsker jeg heller ikke å bli det.

Bakgrunn: Som barn vokste jeg opp i en fjord nordpå, løp på steinene og var i bevegelse. Turer til fiskevann rundt på Senja der jeg bodde, i en natur som er så fantastisk at jeg, med mine ord, ikke har evne til å beskrive for deg alt dette vakre. Noen turer ble det jo etter hvert, men så kom tenårene, de ødeleggende årene da du ikke må finne på å gjøre noe som helst sammen med foreldrene dine for ikke å flaue deg helt ut. Men jeg hadde jobb på brygga i somrene og dette var den aktiviteten jeg hadde i disse årene. Jeg begynte på videregående skole, men var ikke særlig i fysisk aktivitet der. Da jeg var klar for militæret veide jeg mine 86 kg og var det man kan kalle for lubben. Etter militæret, kan jeg telle på èn hånd hvor mange ganger jeg har vært på treningsstudio og i studietiden min ble jeg etter to ganger bare støttemedlem. I mange år etterpå, med unntak av litt arbeid i fiskeindustrien, har jeg vært i det som vil må kunne kalle lav aktivitet, også i mine jobbsituasjoner. Noe gange har det da vært på jobb, men dette veier ikke opp og kan heller ikke regnes som trening.

Jeg begynte å bli bekymret… Jeg har fire barn og jeg ønsker sterkt oppleve å bli bestefar en gang. Jeg har også en kvikk og godt trent kone som mer enn gjerne vil bli gammel sammen med. Jeg beskrev min bekymring til min fastlege, som igjen  spurte om jeg kunne tenke meg å være med på et opplegg i regi av sykehuset på Sørlandet. Der skulle jeg læres opp i ernæringsfysiologi, mindfulness. matvaner, samt settes i gang av profesjonelle og sendes ut i treningens verden.

Hvordan vil dette gå?

3 kommentarer Legg til din

  1. Anne Lise Mitchell sier:

    Congratulation for making this decicion. That you also are getting lots of help on the way, makes it even better. I am somewhat in a similar situation that you describe, but have yet to decide to make a move on it. I pretty much know what it takes and I am the only one that can make the decision. That is where I am dragging my feet. I wish you the best of luck and thank you for sharing this with us on FB.

    Likt av 1 person

  2. Barbara Helvensteijn sier:

    Go for it!!! Lykke til og stå på 🙂

    Likt av 1 person

  3. Stå på, det nytter. Var selv oppe i 106 kg. Satte i gang med trening og mindre mat. Gikk konstant sulten i 3 mnd, men nå går det mye bedre. Har fått vekk 30 kilo på litt over et år og står litt fast nå., men har skrudd opp treningsmengden, Ikke så mye for å gå ned i vekt, men heller for å komme i mye bedre form. Spiste stort sett det jeg ville, men mye mindre enn før. ca 1/3 av det som var vanlig da jeg veide 106 kg. Minst 50% grønnsaker på tallerken til middag. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en treningsklokke med pulsbelte for da blir treningen mye morsommere. Jeg kjøpte denne Polar V800 HR som selges med pulsbelte, og faktisk den beste jeg har hatt. Jeg har også lagd en gruppe på polarflow som heter: Kom i form. Litt om gruppa: Gruppen vil hovedsaklig bestå av hobby mosjonister som kan dele trenings opplevelser til gjensidig glede og motivasjon. Hovedsaken er å motivere andre i gruppa til å komme seg over dørstokk mila. Håper det går bra med deg og ditt nye liv, Trenger du motivasjon så bare hiv deg på tråden.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

