A journey in food – Fat

Sånn generelt sett ser jeg på meg selv som opplyst og føler jeg kan litt om alt. Dessverre ser det ut til at jeg av og til er litt for skråsikker på deler av informasjonen som jeg har tilegnet meg. Dette har resultert i diverse flaue situasjoner, der jeg kan ha blitt oppfattet som noe påståelig. Jeg håper jeg har lært av dette og da jeg begynte hos ernæringsfysiolog, var det med et åpent sinn. Sammen med 10 andre sjeler som også var der for å forandre sitt liv i mer eller mindre grad, var vi klare for å ta fatt. Hva har man så lært av noen uker med ernæringsfysiologi?

Fett er fett, og det kommer det antakelig til å være i all evighet. Spiser du en spiseskje tran, er den akkurat like fetende som en spiseskje med palmeolje, smør, smult, mettet, flerumettet, umettet eller fett i hvilken som helst annen form. Om fettet er godt eller dårlig er en annen sak og en tommelfingerregel her er å si nei takk til det som et mettet. Dette fettet klistrer seg fast på innsiden av blodårene og hoper opp blodet, mens det umettede fettet smører blodårene. Men dette er noe vi visste fra før, dere?

Jeg må innrømme at jeg ikke visste at fett er fett, og at de ulike fettypene fører til fedme hvis man spiser for mye av dette. Jeg startet med å kutte ut så mye fett som jeg kunne og har nå sluttet med smør på brødmaten. (Vi kommer tilbake til brødmat senere). Jeg kan forstå at det er vanskelig å kutte ned på fett, siden det ofte kommer innbakt i matvarer som er prosessert – lagd. Mengden fett i de forskjellige matvarene kan variere fra samme type mat, lagd av forskjellige produsenter. Ta Nøkkelhullmerkede produkter for eksempel. Hvis du, som jeg, trodde at en nøkkelhullmerket matvare er sunn, så tar du feil. Pizza Grandiosa er ikke sunn. Det er det sunneste alternativet i sin matvaregruppe, og med SÅ mye fett og SÅ lite fullkorn er det søren meg ikke mye sundt. Ikke la deg lure av nøkkelhullmerket. Det er som å svanemerke råolje og diesel.

Legg igjen en kommentar

