Røykeslutt og goodbye happytimes?

Jeg sluttet å røyke 26. januar 2014, året jeg fylte 40. Jeg hadde dårlig kondis, astmasymptomer og lite energi. Jeg kunne våkne midt på natta og hive etter pusten, med kvelningsfornemmelse og sur gammal hoste. Da min nest yngste sønn var 4 år fant vi han på kjøkkenet med tobbakkspakkken min. Han mente han skulle rulle røyk, fordi “Alle pappaer røyker”. Da var det nok, og jeg gikk til min fastlege og ba om hjelp til å slutte og jeg fikk en resept (på noe som for meg fremstår nå som et vidundermiddel) Før jeg kom så langt, brukte jeg selvfølgelig alle mulige slags unnskyldninger for å kunne fortsette. Min gode, nei, kjempegode venn, som jeg har hatt med meg siden jeg var nesten 13 år gammel – 27 år (!) med røyksug, utgifter, tjære og nikotin. Jeg må jo ha vært like svart som Batman innvendig!

Det siste utslaget som fikk meg til å slutte var da jeg var hos fastlegen for å klage som vanlig. Han spurte hvordan det gikk med røykeslutten, og jeg svarte som sant var at jeg ikke hadde sluttet. Han spurte hvorfor, og jeg svarte at medisinen han hadde foreskrevet var så dyr. Han så på meg og sa: “Nå går vi ned på apoteket”. “Javel, nå, tenker du”, fintet jeg, og før jeg visste ordet av det sto vi i etasjen under på apoteket. Han kjøpte røykeslutttablettene, ga de til meg og sa: “Nå kan du slutte å røyke, Kristian”. Slå den!

Vel hjemme leste jeg pakningsvedlegget (som om bivirkningene fra disse tablettene ville skade meg mer enn røyken). Der sto det at jeg skulle fortsette som vanlig mens jeg gikk på tablettene og bestemme meg for å slutte å røyke på èn av dagene i uke to av kuren og jeg valgte selvfølgelig den siste dagen. Dagen før røykeslutt var en angstfylt dag. Jeg gikk igjennom huset fra loft til kjeller for å finne røykpakker, tobakkspakker og rullingspapir. Alt ble kastet, men ikke i søpla; Der kunne jeg jo finne på å lete det frem igjen. Nei, allt tobakk måtte tømmes i do og nikotininnholdet i byfjorden steg muligens en anelse denne januardagen i 2014.

Hadde jeg troen på at jeg skulle klare dette? Kuren jeg fikk hos legen må ha vært designet for meg personlig og jeg var rimelig usikker på om jeg ville greie det, der jeg sto og forurenset kloakkvannet med døde planterester fra giftstauden i søtvierfamilien, Nicotiana tabacum. Jeg var innstilt på å klare det, men jeg hadde verken tro på meg selv eller kuren.

Den store dagen kom og jeg var flere ganger på vei ut døra for å ta meg en blås, da jeg kom på at jeg hadde sluttet. Røyksuget kom – og røyksuget gikk over! Jeg mener, jeg var røyksugen, men ikke slik jeg pleide. Jeg kunne la være og jeg hadde jo ikke tilgang (tilgang – dèt kommer jeg tilbake til) til noe røyk heller. Dette var i januar, det var mye snø og jeg hadde fått tak i meg en gammel brukt snøfreser. Hva skulle jg finne på nå når jeg hadde frest oppkjørselen vår og jeg ikke hadde røyken? Naboen sin oppkjørsel, selvfølgelig, så hans nabo, så naboen på andre siden av veien borti gata osv. Jeg hadde fri og alle var på jobb! Svett og god, kun iført en t-skjorte duret jeg av gårde. Noen dager senere ble det mye lettere å slutte enn jeg hadde regnet med, da jeg først fikk påvist lungebetennelse og senere bronkitt. Men kuren hadde hjulpet meg, jeg var røykfri og røyksuget ble sakte, men sikkert borte.

Status etter to år helt uten nikotin av noe slag, føler jeg at blodstrømmen gjennom kroppen går som/mer som normalt. Ikke har jeg våknet svett med kvelningsfornemmelser, og jeg lager ikke pipelyder når jeg puster lengre – og jeg får puste. Jeg gikk deprimert en stund, inntil det gikk opp for meg at jeg sørget over å ha “mistet” røyken. Skal du ta farvel med røyken, må u være klar over at du kommer til å føle sorg. Sorgen er ikke til hjelp her, og det kan være greit å vite om dette. God støtte fikk jeg fra min daværende samboer (nåværende kone) og hun hjalp meg utrolig mye i denne tiden. Uten hennes hjelp og motivasjon ville jeg fremdeles vært en nikotinavhengig blobb med to høl; munn og rumpe, sittende i en godstol med fett rennende nedover kjakene, sjokolade i blikket, gult sjekk, gule fingrer, blind for egen dumskap og ostepop innen en håndsrekning, ispedd korte turer ut på verandaen for å putte lungene full av mer tjæralin. Vel jeg har fått litt mer mage, men det var viktig for meg å slutte med nikotinet før jeg begynte å slåss mot min andre gode bestevenn – maten.

Medfølelse for andre røykere: Nja, tja og – nei, ikke på en måte man skulle tro. Mer en oppgitthet over at ikke røykere tar inn over seg de potensielle farene de utsetter seg for – og la oss innse det: hverken jeg, du,  eller noen andre ser særlig fjong ut med en hvit pinne hengende ut av kjeften. Det var i 1988, da det var kult. Fra å lure meg unna for å ta meg en blås der jeg følte behov og lyst, er jeg gått til å se litt skrått på de som røyker. Ser jeg en mor eller en far med sneipen i munnvika trillende på barnevogna, tenker jeg at der har du en dårlig far eller mor, helt på automatikk. Men jeg var jo der selv engang og jeg vet hvordan det er å være den personen, men jeg vet ikke hvordan det er å være på denne siden og se inn på seg selv, hvis du forstår hva jeg mener. Røyken kom og tok tak i meg, dro meg med i en lur dans der jeg måtte være blind for min egen dumhet. Nikotinet er en genial og slu sak; Man tror aldri man blir avhengig av noe som smaker så jæskli – men det blir man – uten å ane fare, litt etter litt. Og det er slik den får nye venner.

Litt om bivirkninger mens jeg gikk på røykesluttkuren: Meget realistiske drømmer, ikke erotiske, dessverre og selvfølgelig. Mye sjuke og rare drømmer, sikkert virvlet opp fra dypet av min mørke underbevissthet, ikledd bivirkningene fra kuren.

Er du røyker, så ta kontakt med fastlegen din og få hjelp – Det er ikke lett å slutte, men lettere når du har hjelp, og når du er over det verste, kan jeg love at du kommer til å føle deg som født på ny. Lykke til!

Leave a Reply

