Exercise – Pause – Start again?

Ja, det ble nesten tre uker fra jeg fikk betennelsen i låret/klemte nerver, til jeg kom meg i gang igjen, og ja, det var tøft å sette i gang. Heldige meg som har en slik støtte i min kone, som skjønnet (og alltid har skjønt) at jeg er et stort barn, som de fleste andre menn/gutteri alle fall på denne kloden. Lørdag skulle jeg på butikken for å kjøpe godteri til ungene og oss voksne, jeg gjorde meg klar og tok bilnøklene og min kone spør om jeg kanskje ikke skal GÅ de to km til stedet man erverver seg overlevelsesingredienser (mat). Hmmm, far tenker seg om og datteren på 8 lurer på hva far tenker sånn på (hun er ikke vant til at far står stille og tenker lenge av gangen, om han enn faktisk tenker, eller om han bare kjenner etter om det klør i rompa). Far sier høyt: “Kanskje jeg skal gå på butikken?”, og blir parert “Jeg blir med, pappa!”. Sønn på 7 smetter fort inn: “Jeg òg, pappa!”. De er smarte, de har skjønt det: Lørdag = Sukker. Vi kler på oss og legger i vei, i det som nordpå kalles “snyfåkk”, og med freidig mot går de i nedoverbakke i 2 km. De ankommer butikken og kjøper godteri som senere skal annammes i familiens kosestund. Tilbaketuren er en annen historie der to unger lokker sin far med godteri i en 2 kilometers oppoverbakke, fordi det i en perfekt verden finnes like mange oppoverbakker som det finnes nedoverbakker. I denne perfekte verdenen bor vi. Vi som ønsker at i en perfekt verden er det bare nedoverbakker…

Vel å sette i gang etter en treningspause er tøft. Jævli tøft. Man må på en måte starte helt på nytt, og ønsket, motivasjonen og lysten, ja, alt må tennes igjen fra bånn. Er det bare viljen (og en støttende partner) som får deg ut av stolen og inn i treningstøyet igjen? Du verden, det er lett å la være. Hva motiverte deg i begynnelsen? Kan du bruke det nå? Greier du å slå av autopiloten når du går inn i butikken? ER det viktig for deg å være en god rollemodell for barna du har satt til verden?

Skal du la sukkerindustrien vinne over deg? Skal du bare la de røre mer sukker inn i din allerede sukkeravhengige korpulente kropp eller skal du vise de forbanna folkene som sover godt om natta, samtidig som de dreper en hel verden av unge, barn voksne og gamle, at du er lei av tilsatt C6H12O6 i hver bidige matvare? Du vet svaret; Kom igjen Kristian, dette skal du f*** meg greie!

Leave a Reply

