Kjedekollisjon

Sankthansaften. Dagen var kommet og vi skulle på ferie til Danmark, nærmere bestemt Rødby, helt sør på Sjælland, litt over 5 timer kjøring fra Hirtshals. Vi ankom Hirtshals i sol og godt vær og la ut på vår kjøretur. Trafikken hadde fin flyt inntil vi kom nord av Horsens, da det stoppet opp. Fartsgrense: 100 km/t. Bremser ned og stopper opp. Hastighet på bilen: Gangfart/sakte/stopp cirka. Ser i bakspeilet at det kommer en bil med fart og rekker bare å snu på hodet for å forberede de andre 5 i bilen på sammenstøtet. Det smeller og vi blir skjøvet inn i bilen foran. Jeg blir jævlig redd… Barna gråter.

Kom kommer oss ut på veiskulderen og kommer meg ut av bilen, i litt sånn der sykt rar tilstand, der alt er liksom blurete. Alle sammen OK? Går rundt med skademelding til dansker som snakker engelsk til meg.. Greier å roe meg ned. Tar bilder av biler, skader og sertifikater. Hengerfestet vårt har tydeligvis tatt av den verste støyten, slik at bilen bak ikke kom lengre inn i oss – Puh! Bilen er utrolig nok kjørbar! Får allikevel ikke opp bakluka og det viser seg senere at det er mye skader under plastikken og i blekket innover i bilen. En jente, passasjer i bilen bak oss blir henta av ambulanse og politiet er også på stedet. Vi blir sjekket og jeg begynner så smått å puste igjen.

Vi kjører videre og ankommer feriestedet godt forsinket, men er lykkelig over at vi alle har det bra og er fremme. Værmeldinga til yr forteller om ei uke med dårlig vær, men det kunne ha snødd iskluper, uten at jeg ville brydd meg nevneverdig. Er bare glad for å være framme. Ferien blir topp og værmeldinga til yr slår bare så fantastisk feil: 7 deilige dager ved Østersjøen og den gode sommerfølelsen.

Hjemturen: 6 timer. Aldri vært så redd for å kjøre bil. Håper det gir seg…

Legg igjen en kommentar

