Stortingsvalget 2017

Nå nærmer det seg valg i vår unge nasjon og jeg har forferdet og oppjaget ravet rundt på nett for å finne ut hvem i all verden jeg skal stemme på. Den ene «valgomaten» etter den andre forteller meg i klare ordelag hvem jeg, mannen i gata, skal stemme på.

Problemet jeg her, sammen med mange andre, vil jeg tro, er at da jeg stemte sist, og de jeg stemte på vant, ble lovnader, valgprogram og -flesk blåst bort som dugg for solen.

Er det virkelig så stor forskjell på partiene. Vil det bli en forandring hvis andre kommer til makta? Jeg husker Eli Hagen (jadda, jeg vet) sa engang på TV, etter at hun hadde gitt ut boka si, at hun syntes det var synd at ikke Frp hadde mer samarbeid med AP, SV og partiene på den siden. «De er så hyggelige og omgjengelig. Fargerike», sa hun. Til sammenligning kalte hun folka i Høyre for «gråe og sure».

Jeg vet ikke jeg, men jeg vil jo helst ha fargerike, omgjengelige folk på stortinget, selv om dette er «alvorlige» saker.

Men jeg fant et sted der partiene får seg en omgang, og det er på en av nettsidene til iTromsø, og du finner det nok ganske artig, men også informativt; kanskje noe alle kan kjenne seg igjen i – og motsatt også, sikkert. Her er linken.

Mitt tips til den stemmeberettige: Hvis noen sier at partiet du har bestemt deg for å stemme på, er en bortkastet stemme, så stem!

Ikke stem av gammel vane – Stem fremtiden i møte!

Legg igjen en kommentar

