Hurra, jeg har bestemt meg!

Men la meg først rable ned hvordan jeg kom fram til mitt valg:

AP og Høyre (ja, i samme åndedrag): For meg virker det som om AP (som jeg jo har stemt på en og annen gang før) mener de har førsteretten til å påberope seg «folkets befrier». Ja, de tok ansvar etter krigen, men nå er de bare en lysere blåfarge av Høyre og med Høyre blir forskjellene større, så Høyre får ikke min stemme. Ap er vinglete og blitt lyseblå, så de får ikke min stemme.

Frp har for min del bare «jalla»-saker de ønsker å snakke om. Bryr meg fint lite om fru Bang-Olsen skal kunne kjøpe Congnac billig, og det håper jeg at velgerne også mener. Frp fremmer fremmedhat og hat mellom folkeslagene og det er min ærlige mening. Jeg får sikkert pes for å mene det, men jeg greier ikke å ta de seriøst; et parti som mener billig alkohol og røyk er verdig dagsordenen på Stortinget.

Mijløpartiet De Grønne har gjort det sterkt i kommunevalget for to år siden og ikke bare i hovedstaden. Det jeg ikke helt forstår er hva de mener om andre saker enn miljøet. Miljøet ER viktig og vi har sluttet å tro på klimaendringer – Vi er begynt å tro på klimaendringene. Hva MDG mener om EU, EØS, eldre, skoler, arbeidsmarked, NAV og utenrikspolitikk er for meg mildt sagt uklart. De får min stemme ved kommunevalg, men ikke ved Stortingsvalget nå i år – kanskje neste gang, men da må MDG samle seg og mene noe om andre saker enn bare miljø.

Krf har fine og noen gode verdier, men Hareide, som nok er den tynneste, spinkleste av alle politikere jeg kjenner til, skremmer meg. Veldig! Samtidig mener jeg at det må være lov å være homo, soper, lesbisk, transkjønnet, transe og tvekjønnet i det kristne samfunnet. Har ikke Krf skjønt at bibelen er skrevet av gubber for over 1500 år siden? At de kan sette seg ned å slå fast at det er den eneste sanne bok, mener jeg de ikke gjør seg bedre enn andre religionsfanatikere som finnes denne verden. Hadde vi snudd om på dette litt, at de kristne var de undertrykte i øst og muslimene var de rike i vest, så hadde det vært like mye terror i verden – For den verste terroren i verden er religiøst framavlet. Vi kan ikke kritisere presteskapet i Iran hvis vi samtidig hadde Krf på topp i Stortinget. Krf får ikke min stemme.

Senterpartiet: Jeg er for en fauna og en natur der alle dyrene har sin plass. Det har ikke Senterpartiet. Ikke vet jeg hva de mener om mesteparten av sakene som bør debatteres heleler, men det virker på meg som om de er imot mesteparten av alt som er nytt og annerledes. Senterpartiet får ikke min stemme.

Venstre er visstnok garantist for at Frp fortsetter i regjering, så Venstre blir uten min stemme i år også.

Sosialistisk Venstreparti er et parti jeg fint kunne stemt på; Jeg er nok sosialist og jeg er for at vi skal fordele godene. De er også opptatt av Miljøet. Men de vingler så mye at jeg synes det er vanskelig å følge de, da spesielt når de skal støtte storebror AP: De mister sin stemme og greier ikke å treffe meg helt i hjertet, så SV får heller ikke min stemme.

Rødt. Jeg føler at Rødt har et godt poeng: Forskjellene i Norge har økt de siste tiårene, uavhengig av regjering. De er imot EU, de hater (som meg) bemanningsselskaper, arbeider for likhet og mener fast ansettelser er en menneskerett. En mann, som for øvrig stemmer AP av gammel vane, sa til meg at en stemme på Rødt er en bortkastet stemme. Men jeg skal pinadø meg stemme Rødt i år!

Fra A til Å: Politikken til Rødt finner du her. 

Godt valg!

PS: Du står fritt til å mene jeg er en hæstpeis, idiot, forræder eller noe verre. Opprett din egen blogg, engasjer deg og si din mening der. Vi er heldige i dette landet som har så små utfordringer at vi kan krangle om hvor mange hundrelapper vi skal betale mer eller mindre i skatt. Husk det og stem med hjertet!

Legg igjen en kommentar

